Follow Us @nina_hobbysite

donderdag 27 juli 2017

Streekmuseum Goeree Overflakkee

We zijn naar het Streekmuseum Goeree Overflakkee geweest. Wat ik eigenlijk helemaal niet verwachtte was dat er heel veel handwerken was te zien. Van borduren, breien, stoppen en tasjes met kralen breien.
Er waren heel veel oude schoollapjes te zien. Ze zaten in een kast met een plastic hoesje erover. Dit veel niet mee om te fotograferen.
De eerste vond ik heel apart. Zoals deze eruit ziet heb ik nog niet eerder gezien. Wat zullen die letters beteken met de cijfers eronder?
Dit is de wat meer bekende. Met het alfabet erop. Uit 1920 of geboren in 1920?
Deze is weer een stuk ouder uit 1887 of geboren in 1887?
Hier nog een met mooie randjes.
En er lagen ook gebreide tasjes van kralen. Ik heb hier een boekje over, misschien dat ik dit ooit ook nog weleens wil proberen. Ze zijn zo mooi om te zien. 
En tenslotte was er een soort kamertje met allemaal handwerkspullen. Waar ook hele mooie gehaakte of gekante randjes lagen. 
Erg  leuk om je hobby te zien in een museum. En te weten dat mensen er vroeger ook zo druk mee waren. Hoop dat dit toch nog veel generaties wordt door gegeven. 
Ik krijg meteen zin om een mooie maar eenvoudige merklap te starten. Heb je dat nu ook?

7 opmerkingen:

  1. Wat leuk die lapjes... die initialen en getallen eronder waren wasmerktekens. Vroeger ging de was naar een wasvrouw en zo kon je je eigen spullen weer terug vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je antwoord. Im was er zo benieuwd naar.

      Verwijderen
  2. Heel leuk om zoiets tegen te komen. Ik heb nog merklappen van mezelf. Toevallig deze week met een vriendin over gehad, dat borduren ook zo leuk is en we het beiden al in geen tijden gedaan hadden. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een gezellig uitje, leuk verslag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk! Ja, als je zulke mooie dingen ziet, gaat het kriebelen... Herkenbaar hoor!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk zeg, dit museum! Kende ik helemaal niet... maar ga ik wel onthouden: is tenslotte niet zo ver bij ons vandaan. En zulke mooie merklappen: geweldig! Kan me voorstellen dat het gaat kriebelen als je al dat moois ziet.

    BeantwoordenVerwijderen