Recept: Gegratineerde lentestamppot met worstjes

18:30

Ik probeer af en toe best wat recepten uit. Maar heel veel komt niet op de blog. Die zijn toch dan niet perfect. Ongeveer 1 op de 3 gerechten die ik uit probeer, die eten we vaker of zijn goed gekeurd voor de blog. Maar sommige zijn dat beslist niet. Zo heb ik pas een vislasagne geprobeerd, dat leek wel een grote bak tomatensoep. En ik had gewoon de hoeveelheid ingrediënten van het recept gebruikt.
Gelukkig is deze lentestamppot wel erg lekker. Vandaag is de perfecte dag voor een lekkere stamppot. Tenminste hier heeft het bijna de hele dag geregend. Maar wij eten met lekker weer ook gewoon af en toe stamppot. Dit komt omdat Stijn met de "pot" mee eet. En hij vindt stamppotten erg lekker. Het handige aan dit recept is dat alles al voorbereid kan worden. Alleen nog even in de oven.
Ingrediënten:
- 800 gr kruimige aardappelen
- 2 puntpaprika's in blokjes
- 100 g tuinerwten (diepvries)
- 1 rode ui, gesnipperd
- 200 ml melk
- 4 saucijsen (had geen runderchipolata's in huis)
- 1 bakje cherrytomaten (250 g)
- 100 g geraspte kaas

Bereidingswijze (20 min):
1. Kook de aardappelen in water in 10-12 min. gaar. Verhit in een koekenpan de boter/olijfolie. Schep de paprika, erwten en ui erdoor en bak in 5 min. 
2. Verwarm de melk. Giet de aardappelen af. Stamp ze met de melk tot een smeuige puree. Schep de gebakken groente erdoor en breng op smaak met peper. 
3. Schep de stamppot in de ingevette ovenvaste pan of ovenschaal en laat afkoelen. Ik heb zelf de worstjes even lichtbruin laten worden op de pan, dit stond niet in het recept. Snij de worstjes doormidden. 
4. Leg de worstjes en tomaatjes op de afgekoelde stamppot. 

Op het laatste moment (25 min):
Haal de pan of schaal uit de koelkast om op temperatuur te komen. Verwarm de oven voor op 200c. Bak de stamppot in de voorverwarmde oven in 25 min. goudbruin, warm en de worstjes gaar. Bestrooi met de kaas. 

Bron: Jumbo (aangepast)

You Might Also Like

5 reacties

  1. Lijkt me heerlijk. Hier ook zomers gewoon een stamppot. Lekker makkelijk van tevoren klaar te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. .. dat ziet er heerlijk uit .. bedankt :-) !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me een heel leuk recept, ga ik proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, dat is herkenbaar bij uitproberen van recepten; niet alle recepten zijn blijvertjes... Ik vind het ook vaak een beetje flauw uitvallen.
    Maar deze schotel ziet er veelbelovend uit en als ik volgende week niet weet wat we weer eens zullen eten, dan zoek ik je blog even op!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen