Follow Us @nina_hobbysite

vrijdag 10 februari 2017

Rose Quaker #5+ Verschillende soorten borduurstoffen

Dit is een heerlijk ontspannen borduurwerk. Er is weer 1 letter en een motief bij geborduurd.
De kleuren vind ik erg mooi worden. De stof is eigenlijk ook best grof. Dus het zien is ook geen enkel probleem. Op de needleminder staat happy time. Dit was een soort broche van Alieexpress. 

Graag wil ik nog even vertellen over mijn stofkeuze. Zoals jullie een aantal berichten terug hebben kunnen lezen, heb ik voor mijn verjaardag voornamelijk 32 count Belfast linnen besteld. 

De meeste die veel borduren zullen dit weten. Maar toch wilde ik een klein uitlegje geven over de verschillende stoffen. 

Er zijn in principe 3 soorten stoffen die ik gebruik om te borduren: Aida, linnen en Evenweave. 
- Aida is denk ik de bekendste. Deze zit vaak bij pakketten. Hier geldt 1 hokje is ook 1 kruisje. Deze gebruik ik zelf erg graag voor Heaven and Earth designs. Als je toch de stof compleet vol borduurt, is het voor mij prettig om met een "simpele"stof te werken.
- Linnen wordt door sommige mensen ervaren als een moeilijkere stof. Je moet er zeker ook van houden hier zit veel oneffenheden in. Waardoor soms de draadjes wat dikker zijn. Ik vind deze zelf erg mooi voor Samplers en Mirabilia. Dit zijn borduurwerken waar je veel van de stof ziet. Bij deze stof wordt vaak geborduurd over 2 hokjes. Dus 2 hokjes is 1 kruisje.
- Evenweave dit is een stof gelijk aan linnen qua aantal kruisjes. Alleen hier zitten geen oneffenheden in. Dit is een mooie stof voor ronde vormen (deze willen op Linnen nog weleens ovaal worden). Ook vind ik zelf deze weer iets makkelijker dan linnen. Toch kies ik hier meestal niet voor, ik hou gewoon van de oude look van linnen. Ook voor deze stof geldt dat hier vaak geborduurd wordt met 2 hokjes is 1 kruisje. 

Dan heb je nog de verschillende counts. Dit bepaald de grootte van je kruisjes en dus ook van je borduurwerk. 

Aida: 
- 14 count is 5,5 kruisje per cm (op deze maak ik mijn Bird Song, erg grof, maar daardoor erg makkelijk borduren).
- 16 count is 6 kruisjes per cm
- 18 count is 7 kruisjes per cm (deze gebruik ik voor Presence of Gaia, super mooi en fijn werken) Dit heeft echt mijn voorkeur voor Heaven and Earth Designs. 
- 20 count is 8 kruisjes per cm 

Linnen (dit is dus allemaal over 2 hokjes maakt 1 kruisje):
- 8 draadjes per cm is 20 count en maakt 4 kruisjes per cm.
- 10 draadjes per cm is 25 count en maakt 5 kruisjes per cm
- 11 draadjes per cm is 28 count en maakt 5,5 kruisjes per cm (Rose Quaker Sampler) 
- 12 draadjes per cm is 32 count en maakt 6 kruisjes per cm (Mirabilia Woodland Fairie) 
- 14 draadjes per cm is 36 count en maakt 7 kruisjes per cm 
- 16 draadjes per cm is 40 count en maakt 8 kruisjes per cm 

Ik heb nu verschillende stoffen uitgeprobeerd. En ben tot de conclusie gekomen dat ik voor Heaven and Earth erg fijn vind om op Aida 18 count te borduren. En voor Mirabilia's en Samplers werk ik graag op 32 count.

Naar welke stofsoort en count gaat jullie voorkeur naar uit?

11 opmerkingen:

  1. Wat wordt dit mooi en ik borduur graag op linnen 11 / 12 draadjes...Fijn weekend! groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig borduurwerk! Ik gebruik diverse borduurstoffen, net wat ik vind passen. Maar het hele fijne werk wordt wel lastiger met het ouder worden. Met een leesbril en een goede daglichtlamp kom ik echter een heel eind.
    Je vroeg of ik naar de handwerkbeurs ging... Nee, ik ga eigenlijk nooit naar beurzen omdat ik het te druk en te massaal vind. Dan ben ik in no time helemaal uitgeteld.
    Maar ik vind het wel leuk om te lezen/zien wat anderen daar gekocht hebben!

    Fijn weekend en groetjes v. Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik dit borduurwerk bij jou zie begint het bij mij te kriebelen: zal ik toch maar beginnen? Hij is wel erg mooi met die antieke kleuren.
    Mijn favoriete stof om op te borduren is 11-draads eavenweve, dat prikt zo heerlijk weg. Maar eerlijk gezegd vind ik linnen het mooist. Groetjes, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is dit een mooi borduurwerk, ik ben zelf ook met een quaker bezig en neem meestal linnen weefsel 16-draads (8x op een cm).
    Ik ga het patroon van de Rose Quaker eens opzoeken, kleindochter heet Rosa, lijkt ij wel leuk om voor haar te borduren

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk en informatief om te lezen. Ik ben niet zo'n expert op het gebied van handborduren maar dit is wel eenhandig overzichtje. De borduurstands hadden het idd druk op de beurs. Ik heb ook de tijd genomen om lekker tussen de pakketten te struinen...veel keuze daar. Je borduurwerk ziet er prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je borduurwerk wordt echt prachtig! Inderdaad zijn de kleuren echt heel sfeervol.

    Qua stof gebruik ik meestal wat er bij het pakket zit, of als het enkel het patroon is, kijk ik wat ik het fijnste werken vind. Zo maak ik mijn HEAD's op een aida van net geen 10 kruisjes per cm, zo kan ik met 1 draadje borduren.
    Evenweave vind ik veel fijner borduren dan linnen, maar ik heb nog best veel linnen liggen, dus dat toch eerst maar opgebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je werk wordt SUPER mooi..
    Ik vind zelf alles best, alleen Jobelan niet. Dat vind ik verschrikkelijk.
    En ik ben er nog niet zo lang mee bezig.. Daar maak ik Le Sentier de l'amour op van haed.. Maar eens maar nooit meer. Veel te glibberig om over één draadje mee te werken. Voor 2 draadjes zou ik het beter vinden.
    Wat ik zelf wel als favoriet heb is 20 count aida en 32 en fijnere count om over 1 draadje te borduren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Echt heel mooi. Toen ik nog borduurde waren het nog echt veelal de bekende pakketten van Lanarte e.d. Er is tegenwoordig zoveel meer mogelijk en zo verschrikkelijk veel patronen dat er zijn. Als ik nog zou borduren dan wil ik altijd nog eens de Dear Jane borduren. Maar denkt niet dat het er van komt helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik borduur meestal op Aida, maar evenweave vind ik ook wel fijn. Eigenlijk borduur ik altijd met 7 kruisjes per cm, dit vind ik na al die jaren borduren nog steeds het fijnste aantal. Je krijgt fijne kruisjes en je borduurwerken worden mooi dicht en niet al te groot :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nooit geweten dat er zoveel verschil is. Op zich wel logisch, maar als ik al borduur, is het met een compleet pakketje. Jouw borduurwerk wordt prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen