Recept: Ronde Appelcake

18:30

Bakken blijft toch ook echt wel een hobby van mij. Zo leuk om te doen en je huis ruikt lekker.
Dit keer heb ik een ronde appelcake gebakken. Leuk recept met doorsnee ingrediënten.
Dit is wat je allemaal nodig heb. 


Voor een ronde appelcake voor ongeveer 10 personen heb je nodig:
- 1 citroen (schoongeboend)
- 4 friszoete en aromatische appels (bijv. Elstar)
- 3 eieren
- 180 g suiker
- 100 g boter + extra om in te vetten
- 230 g zelfrijzend bakmeel + extra om te bestuiven 
- 8 g vanillesuiker
- 1 1/2 tl gemalen kaneel
- 1/4 tl zout
- 200 ml volle melk
- 2 el poedersuiker
- springvorm (heb zelf maat 26 cm gebruikt)

Stap 1:
Rasp de gele schil van de citroen en pers de vrucht uit. Schil de appels, snijd in parten, verwijder het klokhuis en snijd de parten in lengte in plakjes. Meng het citroensap, zodat de appels niet verkleuren. 
Stap 2:
Verwarm de oven voor op 180 graden C. Breek de eieren boven een kom, voeg de suiker toe en klop met een mixer tot de suiker is opgelost en je een luchtige crème hebt. 
Stap 3: 
Laat ondertussen de boter op heel laag vuur smelten. De boter mag niet heet worden. Schenk de boter bij het eimengsel. Voeg het citroenrasp, bakmeel, 1 tl kaneel, de vanillesuiker en het zout toe en schep om. Meng het melk erdoor. Schep de appels met het citroensap door het beslag. 
Stap 4:
Vet de springvorm in met wat boter en bestuif de binnenkant en met wat bakmeel. Schep het beslag erin. Bak de taart in het midden van de oven in ca. 55 min. goudbruin en gaar. Laat in 1 uur afkoelen tot kamertemperatuur. Bestrooi de poedersuiker en de rest van het kaneel. 

Dit was de cake toen hij de oven in ging. 
Ik gebruikte appeltjes uit eigen tuin:
Daar merkte ik wel bij dat deze appeltjes wel een beetje zuur zijn. En daarom had ik eigenlijk net wat meer suiker en kaneel moeten gebruiken. Ook merkte ik wel bij dit recept dat je de cake eigenlijk snel moet op eten. Ik denk dat het door de hoeveelheid melk komt, je houdt de cake niet zo lang goed. 

Het recept is van de Allerhande februari 2016. En op de site.
Nog even voor de liefhebbers de voedingswaarden op een rij. 
Bevat p.p 300 kcal - 5 g eiwit - 11 g vet, waarvan 6 g verz. - 45 g koolhydraten - 190 mg natrium - 1 g vezels. 

You Might Also Like

8 reacties

  1. Hmm heerlijk zo'n zelfgebakken appelcake. Dat je het niet zo lang vers kunt houden vind ik ook altijd een groot nadeel. Geldt voor veel eigen baksels vind ik, daarom maak ik altijd kleine porties.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er heerlijk uit hoor..bedankt voor het recept!! groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmmmmmm. Lekkerrrrrrrrrrrrrr...
    Misschien kleinere vorm en alles halveren... Valt er niet zo veel op te eten in ene keer haha..
    Lijkt me erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, appelcake wordt hier ook regelmatig gebakken. Ik vind het net wat minder werk om te doen dan een appeltaart...
    Ik heb dus twee kleine cakeblikjes en na het bakken gaat er eentje in de vriezer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. slim idee. Wordt het dan niet te droog? Of wordt de baktijd dan gewoon korter?

      Verwijderen