Follow Us @nina_hobbysite

vrijdag 6 mei 2016

Recept: Rode-ui-bietenstamp met spek

Nadat ik de Allerhande van februari 2016 had gelezen. Waarin de bietjes werden uitgelicht, kreeg ik trek in bietjes. Normaal eten wij deze gewoon standaard, bietjes en aardappels en een stukje vlees. En nu had ik toch zin in iets snel (30 min.), makkelijks en toch iets anders met bietjes. Dus het werd rode ui bietenstamp met spek. We vonden dit erg lekker en net iets anders dan normaal. Een aanrader dus...


Hier  is het officiële recept.
Deze heb ik iets aangepast naar onze etensstijl en hoeveelheid.
Ingrediënten:
600 g aardappelen
250 g speklapjes
1 rode ui
400 g geraspte bietjes
groot handje rucola

- Kook de aardappelen in water met zout 20 min. gaar.
- Verhit ondertussen een koekenpan met een klein beetje boter en bak de speklapjes in 15 min. goudbruin en gaar, keer regelmatig. Neem uit de pan en houd warm onder een deksel. Laat het bakvet zitten in de pan.
- Snijd de uien in kleine stukjes. Fruit 2 min. in het achtergebleven bakvet. Voeg de bietjes toe en bak nog 4 min. mee.
- Giet de aardappelen af, maar vang 1 half kopje kookvocht op. Doe de aardappelen met het kookvocht terug in de pan en mix met deeghaken tot een grove puree. Schep de ui, bietjes en rucola er door heen. Breng op smaak met peper en zout. 

6 opmerkingen:

  1. .. dat ziet er super lekker uit .. :-) !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM..
    'K heb er trek van gekregen zeg.... Die moet ik onthouden.. Lijkt me erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het recept ook een keertje uitgeprobeerd. Maar hier zijn het geen bietenliefhebbers...
    Zoonlief zei: leuk hoor mam, maar het blijven kroten!
    Zelf vond ik het lekker...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Moet ik onthouden. Lijkt me erg lekker. Hier is ook een koud bietenslaatje erg favoriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ow die klinkt ook lekker.. ik heb laatst ook een bietenstamppot recept gekregen.. eet het meestal wel 2 x per maand

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hm, bieten zijn niet mijn favoriet. Maar misschien moet ik het eens zo proberen.

    BeantwoordenVerwijderen