Borduurwerken Madeira

18:30

Op onze vakantie in Madeira zijn we in een borduurfabriek in Funchal geweest.
Op dit eiland werd vroeger erg veel geborduurd. Er zijn ook erg veel borduurwerken, in de vorm van servetten, tafelkleden en babykleding te koop. Als hier een keurmerk bij zit is dit gecheckt door de fabriek.
Er zijn twee soorten borduurwerken, het borduurwerk met grof stramien en dan wol. En het fijne borduurwerk op een soort linnen, waaruit na omlijning stukjes stof wordt geknipt.
Hier zijn de borduurwerken met wol te zien:
En zo hangt de wol op een soort draaimolen:
En hier worden dan alle patronen opgeborgen van het borduurwerk op linnen:
Ze maken gaatjes in het papier en dan wordt het patroon met inkt op de stof gestempeld. Hier zijn heel veel inktrollen te zien:
Dit is dan zo'n afdruk en dan borduren en uitknippen:
Vervolgens werden de borduurwerken dan gewassen en gestreken:
En tenslotte hangen ze in de winkel. Met dit borduurwerk zijn ze 2 jaar bezig geweest.
Beetje lastig misschien te zien, maar dit is gemaakt met allemaal kleurtjes. Hier hangt een behoorlijk prijskaartje aan. Ik vind het ook terecht want wat een precies werk en veel werk.

You Might Also Like

19 reacties

  1. Zoooooooooooo Heeeeeee, Dat kleed zou ik ook wel willen maken... Wat een prachtding zeg.... Sjonge jonge.. Doet me er gelijk weer aan denken dat ik met dat Creatief Borduren serie bezig ben.... daar ga ik eens mee verder. Leer ik weer wat van... Hartstikke interessant was dit om te zien..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig handwerk allemaal. En erg leuk om die winkeltjes te zien.
    Heb je er nog iets gekocht?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O, ja zeker. Hier komt nog een blogje van online waar ik het allemaal even show :D :)

      Verwijderen
  3. Wat bijzonder! Heel leuk dat je dit laat zien. Wat zul jij hiervan genoten hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw wat Prachtig allemaal om te zien!! groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wel heel speciaal met allemaal die kleurtjes, maar oh zo mooi, dit zal wel de moeite zijn om te bekijken en terecht dat er een prijskaartje aanhangt, hier zitten veel uurtjes werk in.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi om dat allemaal te mogen zien, bedankt voor het delen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weet je toevallig ook wat ze vroegen voor dat kleed? Ben eigenlijk wel heel benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk blogje, ik zag u via andere blogsters, zo gaat het op blogland, bedankt voor het delen, ik volg meestal blogjes dat te maken hebben met huishouden, haken, en koken...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk blogje, ik zag u via andere blogsters, zo gaat het op blogland, bedankt voor het delen, ik volg meestal blogjes dat te maken hebben met huishouden, haken, en koken...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat bijzonder om in zoiets rond te lopen!! Leuk ook om je foto's te zien. Kunnen we ook even meegenieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ow wauw wat gaaf!! dat moet een leuke ervaring geweest zijn!!
    Prachtige foto's!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Moest hier eens even bijlezen. Lijkt me super leuk om dat eens te zien. Vorig jaar in het textielmuseum in Tilburg geweest, dat is ook zo leuk. Fijn weekend verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Borduurwerk vind ik altijd prachtig om te zien.
    Er kruipt zo veel tijd en werk in.
    Leuk zo een borduur fabriek bezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ook in de vakantie kom je niet van je hobby's af, wat een mooie excursie in de borduurfabriek. Leuk dat je ons hebt laten mee genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een bijzondere winkel/fabriekje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel mooie handwerken richelieu borduur ik ook graag groetjes Marie-Claire

    BeantwoordenVerwijderen