Follow Us @nina_hobbysite

maandag 28 april 2014

Boekrecensie #4 De eerste drie boeken van serie Q van Jussi Adler-Olsen

Mijn creativiteit is nog niet helemaal terug. Maar ik heb wel weer een boek gelezen.
Het is het boek de noodkreet in de fles van Jussi Adler-Olsen. Dit is het derde deel van serie Q. En dus ook het derde deel dat ik gelezen heb. Dit is een opvolgende serie dus daarom vermeldt ik kort deel 1 en 2.

De vrouw in de kooi is het eerste deel in de serie Q:
Op een prachtige winterdag verdwijnt de jonge linkse politica Merete Lynggaard zonder een spoor achter te laten. De media duiken op het verhaal en suggereren van alles: van moord en zelfmoord tot een geplande vrijwillige verdwijning. De politie wordt gesommeerd de verdwijning grootscheeps aan te pakken, maar Merete is van de aardbodem verdwenen. Brigardier Carl Mork, hoofd van de Afdeling 'onopgeloste zaken' Q, forceert na enkele jaren een grote doorbraak in het onderzoek. Samen met zijn assistent Assad is hij een roekeloze crimineel op het spoort die wordt gedreven door haat. Wraak blijkt een cruciale factor in de krankzinnige plot.

De fazantenmoordenaars is het tweede deel in de serie Q:
In 1987 worden de verminkte lichamen van een broer en zus gevonden in een zomerhuisje in de buurt van Rorvig, in Noord-Seeland. uit het politieonderzoek blijkt dat de dader gezocht moet worden binnen een groep van kostschoolleerlingen die uit de rijkste kringen van het land afkomstig zijn. Er is echter niet genoeg bewijs en de zaak verdwijnt in de doofpot, totdat een van de verdachten zichzelf aangeeft. Daarmee lijkt het mysterie opgelost.
Een aantal jaren later belandt het onderzoek op het bureau van brigadier Morck, hoofd van de afdeling 'onopgeloste zaken' Q. Hij denkt dat het er per ongeluk is terechtgekomen, maar al snel blijkt dit niet het geval te zijn. Hij realiseert zich dat er iets heel erg fout is gegaan... Samen met zijn assistent Assad begint hij een onderzoek dat hen in aanraking brengt met alle lagen van de maatschappij. Van de armste mensen die op straat leven tot de machtigste mensen van het land; de klopjacht is begonnen.

De noodkreet in een fles is het derde deel in de Serie Q:
Afdeling Q werkt aan de oplossing van een reeks mysterieuze branden, maar krijgt dan de melding van Schotse collega's dat ze een flesje hebben gevonden. Dit bevat een stukje papier dat met bloed is beschreven en slechts gedeeltelijk te lezen is. Langzaam maar zeker weten brigadier Morck en zijn assistent Assad het bericht te duiden: het is een in 1996 geschreven schreeuw om hulp in verband met de ontvoering en verdwijning van twee jongens. Morck en Assad raken op deze manier betrokken bij een gruwelijke zaak van verdwenen kinderen die door hun ouders nooit als vermist zijn opgegeven.

Deze boeken zijn echt super om te lezen. Ik lees ze in een super tempo uit. Het is niet alleen een detectiveverhaal maar het gaat ook erg om de personages zoals brigadier Morck en de mysterieuze assistent Assad. Bij deel 3 geeft het een kijkje in de religieuze groepen en kerkgenootschappen. De moordenaar is gruwelijk en meedogenloos. Het verhaal is erg boeiend en heeft de nodige verrassingen, humor en een bloedstollende ontknoping. Het boek heeft een trage start, maar als alle verhaallijnen bij elkaar komen wordt het spannend. Deel 3 vond ik trouwens tot nu toe het beste deel. Kijk er al naar uit om deel 4 Dossier 64 te mogen lezen.

7 opmerkingen:

1. klinkt super, helaas is lezen niet mijn ding!

BeantwoordenVerwijderen
  2. bedankt voor de leestip, lijkt me een leuke serie!

BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ken ze, ben nog maar bij deel 1 maar ze zijn prachtig om te lezen. Heerlijk ontspannend! Groetejs, Amarins

BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij zijn ze net zo goed als de boeken van Lars Kepler!

BeantwoordenVerwijderen
  5. de boeken klinken 1 voor 1 spannende verhalen.

mercie voor de tip's.
    ben zeer benieuwd om ze zelf eens te lezen.

BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo,

Zelf lees ik ook veel, en ik ben een thuiscursus 'korte verhalen schrijven' begonnen. hiervoor mag je per verhaal maar max. 1500 woorden gebruiken :-)

Groetjes, Jaimie

BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh heerlijk he lezen :-) wat geweldig dat je deze boeken hier bespreekt!! ik heb alleen het eerste deel gelezen,vond het super spannend!! ik heb de andere nog op mijn e-reader staan! heerlijk vooruitzicht!!! leuk om te lezen allemaaaaal hier op je site!!!lieve groetjes Dees

BeantwoordenVerwijderen